מדריך מקוצר שחייבים לקרוא על תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי

הפרעות ומחלות נפש שונות עלולות להוביל לקביעה של נכות נפשית

הפרעות ומחלות נפש שונות עלולות להוביל לקביעה של נכות נפשית, בין אם נגרמו כתוצאה מטראומה, מחלה או פציעה. במסגרת תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי קובע את חומרת הנכות בהתאם למידת הפגיעה בתפקודו של החולה, הן מבחינה חברתית, הן מבחינה תעסוקתית והן מבחינת היכולת שלו לתפקד באופן עצמאי ונורמטיבי.

תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי – עמדו על זכויותיכם

חוק הביטוח הלאומי מתיר לנפגעי נפש לקבל סיוע והטבות שונות, ביניהן שיקום מקצועי, מימון ללימודי מקצוע, עזרה בהשמה בשוק העבודה, וקצבאות שונות, כמו קצבת נכות וקצבת שירותים מיוחדים, ואף הקלות במיסים.

מדרגת נכות מסוימת הנפגע זכאי לשירותי סל שיקום מטעם משרד הבריאות, בכללותם סבסוד להתאמות דיור, עזרה בדיור מוגן, מימון של מועדונים חברתיים וטיפולי שיניים וכן, סיוע של אדם שתפקידו לתאם עבור הנפגע טיפולים ושירותים שונים.

באילו סוגים של נכויות נפשיות מכיר המוסד לביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי מכיר ב- 2 סוגים עיקריים של נכויות נפשיות:

  1. הפרעות פסיכוטיות, כמו סכיזופרניה, הפרעה פסיכואפקטיבית ותסמונות פסיכוטיות (לפי סעיף 33 של חוק הביטוח הלאומי).
  2. הפרעות נוירוטיות והפרעות במצב הרוח, כמו דיכאון, חרדה, הפרעה דו-קוטבית המכונה "מניה-דיפרסיה", הפרעת דחק המכונה "פוסט טראומה" והפרעות נוספות, אשר לא מוגדרות כהפרעות פסיכוטיות (לפי סעיף 34 לחוק הביטוח הלאומי).

מה ההבדל בין נכות נפשית זמנית לנכות קבועה?

כפי שהן מרמזות, כאשר מדובר בנכות זמנית, הרי שהנכות נקבעת לפרק זמן מסוים, במהלכו מומחי הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי מניחים שהנפגע ישתקם ויחלים, או שמצבו עתיד להשתפר. בתום התקופה הזו, הנפגע יתבקש להופיע שוב מול מומחי הוועדה לבחינה מחודשת של מצבו.

לעומת זאת, נכות קבועה, או נכות צמיתה, היא נכות שנקבעת לכל אורך חייו של הנפגע, וכי מומחי הוועדה הרפואית מעריכים שלא תשתנה בדרגת החומרה שלה בשל סיבות שונות.

האם ניתן לקבוע נכות נפשית כתוצאה מתאונת עבודה?

אדם שנפגע במסגרת העבודה שלו או במסגרת תאונת עבודה יכול לפתח נכות נפשית בשל הפגיעות שנגרמו לו. על מנת לקבוע שהנכות הנפשית נגרמה כתוצאה מתאונת עבודה, יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנכות לבין האירוע הנקודתי שאירע במהלך העבודה וגרם לה.

כאשר מדובר בפגיעה שאירעה לחייל, מילואימניק או למי שמשרת במסגרת כוחות הביטחון, יש להגיש תביעת נכות משרד הביטחון דרך קצין התגמולים.

דוגמאות לאירועים שעלולים לגרום לנכות נפשית:

  • הרעת תנאים
  • פיטורים
  • עבודה תחת תנאי לחץ
  • מריבה קשה במקום העבודה עם עמית לעבודה, לקוח וכדומה
  • מתח או לחץ מצטבר
  • ועוד

איך נפגעי נפש יכולים לממש את זכויותיהם?

בדומה לפגיעות פיזיות או תפקודיות, האפשרות לנפגע לתבוע במסגרת תביעות נזקי גוף, גם כאשר האדם נפגע בנפשו, מגיע לו לממש את זכויותיו.

את התהליך של תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי מנהלים באופן זהה לתביעת נכות או לתביעת נכות בשל תאונת עבודה, וכדי להבטיח את מיצוי כל זכויות הנפגע וטיפול מהיר, יעיל ומקצועי, כדאי להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום זה.

עורך דין המתמחה בביטוח לאומי יכול לסייע במילוי הטפסים והגשתם, באיגוד כל המסמכים הרפואיים וההוכחות הנדרשות, במעקב אחרי סטטוס התביעה, בייצוג הנפגע מול הוועדות הרפואיות וכן בהנחייתו כיצד לפעול בהגיעו לוועדות הללו.

כאמור לעיל, לנפגעי נפש מגיעות שלל זכויות והטבות מטעם המוסד לביטוח לאומי. לרוע המזל, מרבית האנשים לא מודעים לזכויות שלהם ולהטבות שמגיעות להם בשל הנכות הנפשית שלהם. מסיבה זו, רק תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי יחד עם איש מקצוע שמתמחה בתחום זה תבטיח מימוש זכויות מלא.

מאיזה גובה אחוזי נכות מגיע לנפגע לקבל קצבה?

מי שנקבעו לו 40% נכות קבועה ומעלה זכאי לקבל קצבה חודשית. מי שנפגע במסגרת תאונת עבודה  זכאי לקבל קצבה קבועה החל מ- 20% נכות. מי שנקבעו לו אחוזי נכות נמוכים מאלו זכאי לקבל קצבה חד – פעמית.

החמרת מצב של נפגעי נפש

במידה וחלה החמרת מצב במצבו של הנפגע, הוא רשאי להגיש תביעה להחמרת מצב מידי 6 חודשים, ללא הגבלה, וזאת בתנאי שיש לו מסמכים רפואיים שתומכים בטענותיו, כולל המלצת מומחים או רופא מטפל. במידה והנכות שלו מוכרת כפגיעה מתאונת עבודה, הוא רשאי להגיש תביעה להחמרת מצב נכות מעבודה.

יש לכם שאלות נוספות על נכות נפשית ותביעה מול ביטוח לאומי או משרד הביטחון? צוות המומחים של משרד עו"ד כהן מאק זמין לתת לכם ייעוץ, מענה לכל שאלה או התלבטות וליווי מהגשת התביעה ועד למימוש מלא של זכויותיכם.

4.4 / 5. 8

דילוג לתוכן