תאונת עבודה – מה מגיע לי ואת מי ניתן לתבוע לקבלת פיצויים

תאונת עבודה מה מגיע לי לקבל

אם נפגעתם בתאונת עבודה, אתם וודאי תוהים, מה הזכויות שלכם ומה מגיע לכם לקבל. לפניכם מאמר שמסכם באופן פשוט וברור, מהי תאונת עבודה, מה מגיע לי אם נפגעתי בתאונת עבודה, ואת מי ניתן לתבוע בתביעת תאונת עבודה.

תאונת עבודה – מה מגיע לי לקבל?

אם נפגעתם במסגרת תאונת עבודה, "מה מגיע לי" היא שאלה לגיטימית לחלוטין. כדי לענות על השאלה הזו עלינו להבהיר תחילה, שתאונת עבודה היא כל תאונה שאירעה במקום העבודה או בעת מילוי התפקיד, וכן בדרך לעבודה או ממנה.

בדרך כלל, תאונות עבודה כוללות פגיעות פיזיות, אך הן כוללות בתוכן גם מחלות מקצוע, פגיעות נפשיות וכן פגיעות מהטרדה מינית שקשורות למקום העבודה, לתרבות הארגונית ולמילוי התפקיד. חשוב להדגיש, שפגיעה נפשית יכולה לגרום לנכות כמו פגיעה פיזית, וגם מקרים חריגים כמו אירוע לבבי בזמן העבודה או פיברומיאלגיה ופוסט טראומה כתוצאה מתאונת עבודה יכולים להיכלל בתביעת הפיצויים של העובד שנפגע.

אז מה מגיע למי שנפגע בתאונת עבודה?

מביטוח לאומי – כל אזרח עובד במדינת ישראל מבוטח בביטוח על תאונות עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי. במסגרת ביטוח זה, הוא זכאי לקבל פיצויים בגין פגיעות, פציעות ונזקים שאירעו לו והוגדרו כתאונת עבודה. לצורך קבלת הפיצויים הללו, העובד נדרש להגיש תביעה ומסמכים שתומכים בטענותיו לצורך קבלת הכרתו כנפגע תאונת עבודה.

לאחר שהוכר כנפגע תאונת עבודה, העובד זכאי לדברים הבאים:

  1. דמי פגיעה – אם הפגיעה הצריכה מהעובד לקחת ימי חופשה לצורך שיקום, טיפול או החלמה, מגיע לו לקבל תשלום בגובה 75% משכרו (ולא יותר מ- 1,032 ₪ ליום). כדי לקבל את דמי הפגיעה שמגיעים לו, עליו להגיש את התביעה לא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד הפגיעה. דמי הפגיעה חלים על 13 שבועות בלבד ממועד הפגיעה. עובד שלא יגיש את התביעה בזמן, לא יהיה זכאי לקבלם.
  2. קצבת נכות מתאונת עבודה – במקרים בהם נגרמו לנפגע נזקים קבועים או נכות, עליו להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות מעבודה. במסגרת הליך הבירור, הוא יתבקש להגיע לוועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי ולהציג ממצאים והוכחות לטענותיו. קיימים כמה סוגי ועדות ביטוח לאומי לפי סוג הפגיעה, ובהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו לנפגע בוועדות השונות, הוא יהיה זכאי לקבל קצבה חודשית או מענק חד-פעמי. אלו תלויים בסוג הפגיעה ובחומרתה. באופן כללי, מי שייקבעו לו 20% נכות ומעלה יהיה זכאי לקצבה חודשית.
  3. פיצויים מהמעסיק – כאשר התאונה והנזקים שנגרמו בעקבותיה אירעו בשל רשלנות מצד המעסיק, אי הקפדה על נהלי בטיחות וכדומה, העובד יכול לתבוע ממנו פיצויים נוספים בגין העוולות שנגרמו לעובד, הנזקים והפרת החוק. התביעה למעסיק הינה במסגרת תביעות נזקי גוף, וגם לה יש לצרף הוכחות, עדויות וממצאים שמאשרים את טענות העובד שנפגע.
  4. פיצויים מחברות הביטוח – עובד שמבוטח בחברות הביטוח באופן פרטי יכול להגיש תביעה בגין הנזקים והפגיעות שנגרמו לו. הפיצויים שניתנים לעובד שנפגע נקבעים בהתאם לפרמטרים שונים, כולל אובדן כושר עבודה, אחוזי נכות שקבעהוועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי, וועדות רפואיות מטעם חברת הביטוח עצמה ועוד.

חובת הדיווח מוטלת על העובד

תאונת עבודה? מה מגיע לי? זו השאלה הראשונה ששואל כל מי שנפגע במסגרת עבודתו או מילוי תפקידו. אך לפני שמבררים את זכויות הנפגע, חשוב להבהיר, שחובתו להגיש את התביעה בזמן. לרשות העובד 12 חודשים, במהלכם הוא יכול להגיש את התביעה. עם זאת, חשוב שלא להתמהמה ולדווח על התאונה בהקדם למעסיק, על מנת שיגיש את הטפסים הרלוונטיים למוסד לביטוח לאומי ולא יעכב את הליך התביעה.

כמו כן, חשוב לאסוף ראיות וממצאים שתומכים בטענת העובד, שאכן אירעה תאונת עבודה. בין אם אלו עדויות של חברים לעבודה, עוברי אורח, צילומים של מצלמות אבטחה, תמונות מזירת האירוע  ועוד. במקביל יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הנדרשים, לרבות אבחונים, בדיקות, מרשמים שהנפגע קיבל בשל הפגיעה שאירעה לו ועוד, וכן הוצאות נדרשות ונלוות. על כל אלו יוכל לדרוש לקבל פיצויים והחזרים כאשר יוכר כנפגע תאונת עבודה.

אך החשוב מכל, בעת ביקורו הראשון אצל גורם רפואי, חשוב לציין כי הוא נפגע בתאונת עבודה. בתום הביקור הוא יקבל "תעודה ראשונית לנפגע תאונת עבודה" מהרופא המטפל, שעליו להגיש לביטוח הלאומי וליתר הגורמים שהוא יתבע. לאחר מכן, כל ביקור רפואי צריך להיכלל תחת תאונת העבודה, ולכן יש לציין זאת בכל הליך או אבחון, וכן לוודא שתאריך התאונה נכתב ברשומות הרפואיות.

לסיום,

נפגעי תאונת עבודה, "מה מגיע לי?" זו השאלה הכי לגיטימית, אך כדי להבטיח שתקבלו את כל מה שמגיע לכם על פי חוק, וודאו שמילאתם את חובתכם כראוי. אם אתם זקוקים לעזה, פנו לעו"ד שמתמחה בתביעות מסוג זה ובקיא בתביעות מול ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

זכרו, אתם לא חייבים לעבור את זה לבד, וכדי שתממשו את כל זכויותיכם ותוכלו להתרכז בהחלמה ובחזרה לפעילות שגרתית, תנו למומחים להוביל אתכם בתהליך שעלול להיות מורכב ומסועף, וקבלו עזרה בהגשת תביעה לביטוח לאומי.

אם תאונת העבודה היא תאונת דרכים, היעזרו במומחה שמתמחה גם בתביעת נזיקין תאונת דרכים, וכך תבטיחו לעצמכם את הייעוץ והייצוג הטובים ביותר.

5 / 5. 10

דילוג לתוכן