כל שלבי התהליך להגשת תביעה עבור פיצויים תאונות עבודה

החיים מלאים ברגעים בלתי צפויים, חלקם לא נעימים. למרבה הצער, פציעות קשות וסוגים שונים של נזקים כתוצאה מעבודה שכיחים למדי. כשהם קורים, יש צורך לדעת כיצד לפעול על מנת לקבל פיצויים כדין על פגיעה.

מהי פגיעה בעבודה?

פגיעה בעבודה היא כל פגיעה או נזק בריאותי שנגרם לאדם בעת ביצוע תפקידו במקום העבודה, בדרך מביתו או אליו.

האם פגיעה בעבודה נחשבת לסיבה היחידה לקבלת קצבה ממעסיק בישראל?

לא, ישנם מקרים בהם העובד סובל ממחלות מקצוע ומיקרו טראומה.

מחלות המקצוע נכללות תחת רשימה סגורה של מחלות שהגדיר המוסד לביטוח לאומי או, אם בית המשפט קיבל החלטה חריגה או מקבילה, מחלות אחרות שעובד עלול לחלות בהן עקב תנאי עבודה מזיקים או בלתי הולמים. מיקרו טראומות הן תנועות מונוטוניות או פציעות קלות שחוזרות על עצמן ופוגעות בבריאות העובד לאחר פרק זמן מסוים. בשני המקרים ניתן להגיש תביעה לקצבה.

במקרים רבים העובדים חוששים לאבד את מקום עבודתם, או שהם פשוט לא רוצים להסתבך בסכסוכי עבודה עם המעסיק שלהם. ברוב המקרים אין לחשש הזה בסיס, אך יתרה מכך, חשוב להבין, שאפילו פציעה קלה עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח ולפגוע בבריאות העובד באופן חמור, מה שמוביל באופן טבעי גם להפסדים בשל ימי מחלה, טיפולים רפואיים, תרופות, הליכים שונים ועוד, ולכן מחייבת הגשת תביעת נזקי גוף למוסד לביטוח לאומי.

העובד לא צריך לשלם על כך מכיסו. מגיע למי שהוגדר כנפגע לקבל פיצויים תאונות עבודה.

כיצד יש לנהוג על מנת לקבל פיצויים תאונות עבודה?

על הנפגע במסגרת תאונת עבודה לגשת למוסד רפואי (חדר מיון במקרים דחופים, רופא משפחה או רופא מומחה) ולתאר בפירוט את כל הכאבים והמגבלות שמהם הוא סובל בעקבות הפציעה או תאונת העבודה. חשוב לוודא שההצהרה של הנפגע רשומה במדויק תחת כותרת תאונת עבודה.

בשלב הבא חשוב לבקש הפניות לרופאים מומחים ובדיקות רלוונטיות לצורך בדיקה מפורטת, אבחון מדויק וקביעת חומרת הפגיעה וסיבתה. את כל הרישומים שהתקבלו חשוב לשמור יחד עם הבדיקות והערכות הרופאים.

להבדיל ממקרים של הגשת תביעה לנכות כללית, במקרה של תאונת עבודה חשוב לפנות לחברה בה העובד מועסק להנפקת טופס 250 ב . ל. על הטופס לכלול את חתימת המעסיק ואת חותמת הארגון, אחרת, המסמך לא יהיה תקף. עם טופס זה יש לגשת לרופא המשפחה לקבלת המסמכים המאשרים את פגיעת העבודה ואת כל המסמכים הללו לשלוח למוסד לביטוח לאומי לקבלת פיצויים תאונות עבודה.

מהן אפשרויות הקצבה לנפגע בעבודה?

לפי המוסד לביטוח לאומי, פיצויים תאונות עבודה כוללים תשלום עבור ימים שהעובד נעדר מהעבודה כתוצאה מהפגיעה (עד 90 יום). פיצויי נכות מגיעים בסך 75% מהשכר השוטף בשלושת החודשים האחרונים עד לרגע הפציעה.

קצבה במקרה של נכות

נפגעי עבודה ביטוח לאומי זכאים לקבל קצבאות שונות בהשוואה למי שהוכר עם נכות כללית שלא במסגרת תאונת עבודה.

אם פגיעה בעבודה הובילה לנזק בריאותי חמור, ועדה מיוחדת קובעת את דרגת הנכות של הנפגע. במידה והאחוז נמוך מ- 19, זכאי הנפגע לתשלום חד פעמי מביטוח לאומי. סכומו מחושב באופן הבא: גובה השכר לחודש, שקיבל העובד לפני הפגיעה, מוכפל באחוזי הנכות וב- 3 (עבור 3 חודשים).

אם אחוזי הנכות עולים על 20%, זכאי העובד לקצבת חיים קבועה. גודלה מחושב בנפרד, והסכום מחויב למדד. במקביל, אדם יכול לקבל הסבה מקצועית על חשבון ביטוח לאומי ולהמשיך לעבוד במקום אחר.

בנוסף, ביטוח לאומי יכול גם להעניק סיוע חומרי נוסף לטיפול ביתי או ניידות (במקרה של פגיעה עקב תאונת עבודה).

מה מגיע לעובד מהמעסיק?

כאן הכל הרבה יותר מסובך. כל חברה מחויבת ליצור תנאי עבודה בטוחים לעובדיה, ואם זה לא קורה, לעובד יש את כל הזכויות לדרוש פיצוי מלא על נזק מהותי ומוסרי מחברת הביטוח של המעסיק.

במקרה זה יש צורך להגיש בקשה אוריינית לבית המשפט, ובדרך זו לקבל את הפיצוי המגיע לנפגע. ככלל, מערכת המשפט בישראל מחזיקה בצד של העובד ומאשרת את זכויותיו לקצבה בגין נזק פיזי ומוסרי עקב אי ציות המעסיק לבטיחות תעסוקתית. אולם, לשם כך יש צורך לפנות לשירותיו של עוד תאונות עבודה. אחרת, אם התביעה מנוסחת באופן שגוי והראיות לא נאספו במלואן, אזי הנפגע יבזבז זמן רב, ולא יקבל את הפיצויים שמגיעים לו.

מתי להגיש תביעה לדמי פגיעה?

המועד האחרון להגשת בקשה לפיצוי בביטוח לאומי הינו שנה מיום קבלת הפגיעה במקום העבודה. אם האירוע מוכר על ידי הארגון כתאונת עבודה, התקופה לקבלת תשלום נוסף היא 3 חודשים. לכן, עדיף לפנות מיד לעזרה ממומחים ולא לעכב את התהליך.

במקרה של תביעה למעסיק, תקופת ההתיישנות המרבית לאחר הפגיעה היא 7 שנים.

עם אילו קשיים עלולים להתמודד העובדים בקבלת פיצויים בגין תאונות עבודה?

צריך להבין שלא ביטוח לאומי ולא חברת הביטוח, ופחות מכך המעביד, המסכן ברצינות את המוניטין שלו במקרה של עדות לפגיעה במקום העבודה, אינם מעוניינים לשלם את הפיצוי המרבי. מסיבה זו, ניתן בהחלט להיתקל בבעיות הבאות:

  • איסוף שלל המסמכים הרלוונטיים, במיוחד כאשר מי שאין לו אינטרס בדבר עלול לפספס משהו חיוני, שישפיע על סיכויי התביעה או גובה הפיצויים שמגיע לנפגע (כמו עדים לתאונה או תיעוד התאונה).
  • היעדר תשתית ראייתית לפגיעה במקום העבודה.
  • מסקנותיה הבלתי מוצדקות של הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי וגובה הפיצוי הבלתי ראוי לפגיעה.
  • סירוב המעסיק להנפיק את הטופס 250 ב.ל, אף על פי שהוא מחויב לכך על פי חוק.
  • איחור או עיכוב של אחד השלבים, ובהתאם – אובדן הזכות לקצבה.

למעשה, זוהי רק רשימה קטנה של בעיות עמן מתמודדים עובדים בעת קבלת פיצויים תאונות עבודה. מספרן גבוה בהרבה.

עם זאת, זו לא גזירת גורל, שכן בעזרת עורך דין מומחה לתאונות עבודה ניתן להתגבר על כל אלו כדי שהנפגע יקבל את גובה הפיצויים המרבי שמגיע לו על פי חוק.

כל הדברים שחשוב דעת והתהליך עד להגשת התביעה לקבלת פיצויים תאונות עבודה

5 / 5. 6

דילוג לתוכן