כל מה שחשוב לדעת על סכום פיצוי תאונת עבודה ואיך הוא מחושב

באילו מקרים מגיע לנפגע בתאונת עבודה לקבל פיצויים

תאונות במקום העבודה יכולות להתרחש בכל רגע ומקום, ללא קשר לסוג המשרה, בין אם מדובר בתפקיד משרדי בישיבה ובין אם מצריך מאמץ פיזי. ללא קשר לנסיבות, לעובדים שנפגעו יש זכויות מסוימות שנועדו לפצות אותם על הנזקים שנגרמו להם, לרבות אלו המשפיעים על פרנסתם. כתוצאה מכך עולה השאלה מהו סכום פיצוי תאונת עבודה שניתן לקבל?

רבים שואלים במקרה של תאונת עבודה מה מגיע לי? לקבלת פיצויים בגין תאונת עבודה יש צורך בהבנה מקיפה בחוק ובפסיקה, כמו גם בקיאות בתקנות, במדיניות של המוסד לביטוח לאומי, בוועדות הרפואיות ובתחומים רפואיים שונים.

באילו מקרים מגיע לנפגע בתאונת עבודה לקבל פיצויים?

ישנם שלושה תרחישים עיקריים בהם חל פיצוי בגין תאונת עבודה: נכות לצמיתות, נכות זמנית ופגיעות הנופלות בין השניים.

  1. פיצויי נכות לצמיתות מכסים נזקים מיום התאונה ועד לסגירת התיק בחברת הביטוח, אובדן או נזק עתידי ונכות לצמיתות לכל החיים. הפיצוי כולל אובדן שכר ופנסיה עד גיל פרישה, אחוזי נכות או אומדן נכות, פיצויי כאב וסבל ועוד.
  2. פיצויי נכות זמניים מכסים הוצאות כגון כאב וסבל, חשבונות רפואיים ואובדן שכר, בדרך כלל בסכום של עד 20,000 ₪.
  3. על התפר – במקרים רבים קשה לקבוע את גובה הפגיעות בין נכות זמנית לצמיתות, שכן הוא מצריך מומחיות של עורך דין בתחום. במקרים מסוג זה נדרש לשכנע את הוועדה הרפואית בביטוח לאומי בסיכון המוגבר לנכות ולדרוש פיצוי גבוה יותר.

סכומי הפיצויים שונים ממקרה למקרה, בהתאם לסוג הפגיעה, הנסיבות הרפואיות והנזקים הנלווים, ולכן התייעצות עם עורך דין נזקי גוף מיומן היא מכרעת בהערכת הפיצוי שניתן לקבל בגין תאונת עבודה.

סכום פיצוי תאונת עבודה

החוק מאפשר לנפגעים לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי עד שלושת החודשים הראשונים לאחר התאונה. סכום פיצוי תאונת עבודה מחושב לפי 75% מהשכר הממוצע של העובד משלושת חודשי העבודה האחרונים, חלקי 90. עם זאת, קיימת תקרה לתשלום היומי המתעדכן מדי שנה ועומד כיום על 1,141.13 ₪ נכון לשנת 2022. מטרת הפיצויים היא לכסות את התקופה הראשונית בה העובד אינו יכול לעבוד עקב פציעתו.

אם העובד אינו יכול לחזור לעבודה גם לאחר קבלת דמי הפגיעה, הוא יכול להגיש בקשה לתגמול אובדן כושר עבודה. אחוזי הנכות נקבעים בוועדה רפואית ומתבססים על מצבו הרפואי של התובע, חומרת פציעתו והפגיעה התפקודית הנובעת מכך. אחוזי הנכות המדויקים נקבעים בפנקס הנכות של המוסד לביטוח לאומי. אם לעובד יש ליקויים מרובים, נקבעת להם נכות משוקללת. דרגת הנכות קובעת את גובה קצבאות הנכות להן זכאי הנפגע.

במקרים בהם לעובד נכות צמיתה אך עדיין יכול לחזור לעבודה, יש לבחון האם הכנסתו פחתה ב- 20% לעומת מצב הכנסתו הקודם. אם כן, ניתן לבקש העלאת דרגת הנכות. על כל החלטה שהתקבלה בוועדה ניתן לערער תוך 30 יום מיום קבלת ההחלטה או בתנאים הקבועים בחוק להחמרת מצב.

במידה והמעסיק יימצא אחראי לתאונה, כל פיצוי המגיע לו יקוזז מהסכום שהעובד כבר קיבל או צפוי לקבל מהביטוח הלאומי. לפיכך, מומלץ למצות את כל הזכויות מהמוסד לביטוח לאומי לפני הגשת תביעת תאונת עבודה נגד המעסיק. ניתן לתבוע ביטוח פרטי גם אם לעובד יש פוליסת ביטוח מתאימה, ורשלנות המעסיק גרמה לתאונה.

זכויות הנפגע בתאונת עבודה

חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי מבוסס על הזכויות הכלכליות הקשורות לתאונות עבודה ומורכבות מהטבות סוציאליות ופיצויים שונים. הטבות אלו כוללות טיפול רפואי חינם, אשפוז, שיקום רפואי ושיקום מקצועי. העובדים יכולים גם לקבל מימון לטיפולים נוספים המומלצים על ידי רופא מטפל, אשר חייבים להיות מלווים בהפניה ומילוי טפסים על ידי המעסיק או העובד העצמאי.

הליך תביעת תאונת עבודה  ונכות מהביטוח הלאומי עשוי להיות מורכב ומצריך התעסקות בבירוקרטיה, אך ניתן לקבל פיצויים המקנים יציבות כלכלית בתקופות בהן החזרה לעבודה אינה מתאפשרת, לעיתים אף למשך כל החיים. חיוני לפנות לעזרה מקצועית של עורך דין לביטוח לאומי, כדי להבין ולמקסם את סכומי הפיצויים הזמינים לכל מקרה ייחודי.

על מנת להבטיח את קבלת סכום פיצוי תאונת עבודה מלא וכל הזכויות הכלכליות חשוב להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי נכות מנוסה, המתמחה בזכויות רפואיות, תאונות עבודה, נזקי גוף ועוד. צוות משרדנו זמין לענות על כל שאלה בנושא ולספק את התשובות המדויקות ביותר.

מהי חובת המעסיק בתאונת עבודה?

במקרה של תאונת עבודה חובת המעסיק היא חוקית לשלם לעובד תשלום מלא בעבור יום העבודה שבו אירעה הפגיעה. אין המעסיק לשלם עבור ימים נוספים, אלו ייגבו על ידי הביטוח הלאומי בהמשך (עד 12 ימי עבודה שהעובד החסיר בשל התאונה).

חשוב לציין, שאסור למעסיק לנכות מהעובד ימי מחלה או חופשה בגין תאונת עבודה, אלא אם העובד לא הגיש תביעה, או שהגיש ולא נמצא זכאי לקבל דמי פגיעה.

5 / 5. 9

דילוג לתוכן