יש 6 סוגי ועדות ביטוח לאומי. בואו נבין מה נבחן בכל אחת מהן

יש 6 סוגי ועדות ביטוח לאומי

אדם שפונה לביטוח הלאומי כדי לקבל קצבה או הטבה בשל נכותו, נדרש לעבור ועדה רפואית. במאמר נפרט על ועדות ביטוח לאומי השונות, והתהליך שנדרש מכל אחד לעבור כדי להגיע אליהן.

חשוב לדעת, במקרים מסוימים של נזקי גוף פיצויים ניתנים באופן חד פעמי. במקרים אחרים, מגיע לנפגע לקבל קצבה חודשית קבועה. כדאי להתייעץ עם עו"ד ביטוח לאומי בנושא כדי לממש את זכויות הנפגע.

באופן כללי, ועדות ביטוח לאומי מתחלקות ל- 6 סוגים: נכות כללית, נכות מעבודה, ועדה רפואית לילד נכה, שירותים מיוחדים לנכים, נפגעי פעולות איבה וועדה לקבלת פטור ממס הכנסה.

במסגרת הועדות נבדק התובע על ידי רופאים מומחים כדי לקבוע את דרגת הנכות שלו, ובכל תביעה לנכות ביטוח לאומי דורש מסמכים רפואיים שתומכים בטענת התובע. כאשר יש מסמכים נוספים רלוונטיים כמו דו"ח עו"ס, דו"ח מוסד חינוכי וכדומה, יש לצרף אותם לתביעה.

מה ההבדלים בין סוגי ועדות ביטוח לאומי

ועדות ביטוח לאומי – פירוט והסבר

  1. נכות כללית

בוועדת נכות כללית נבדקת מידת הנכות של התובע, הנקבעת באחוזים על פי המבחנים הרפואיים המצוינים בתקנות הביטוח הלאומי. בהתאם למה שנקבע בחוק, אחוזי הנכות עשויים לזכות את התובע בקצבה חד פעמית או חודשית. לאחר מכן, בהתאם למגבלות והפגיעות של התובע, נקבעת גם דרגת הכושר שלו. כאשר קיימים ליקויים רפואיים ספציפיים שלא משפיעים על דרגת הכושר של התובע, הם לא יילקחו בחשבון כאשר קובעים אחוזי נכות כללית.

לצורך קביעת דרגת אי כושר, מתבצעות בדיקות על ידי רופא, עובד שיקום ופקיד תביעות, שבוחנים את מידת ההשפעה של הנכות על יכולת התפקוד וכושר העבודה של התובע ויכולתו להשתכר ולשוב לשוק העבודה, במסגרת עבודתו או כל תחום עיסוק אחר.

דרגות אי כושר מתחלקות ל- 4: 60%, 65%, 74% ו- 100%. עבור נשים יש מסלול אי כושר נוסף עבור עקרות בית, אשר במסגרתו נבחן כושר התפקוד שלה במכונים מיוחדים להערכה תפקודית.

  1. נכות מעבודה

נכות בשל תאונת עבודה, פגיעה מעבודה או מחלת מקצוע נבחנת במסגרת ועדות ביטוח לאומי באופן זהה לוועדות נכות כללית. ההבדל העיקרי ביניהן הוא אופן חישוב אחוזי הנכות וההטבות והקצבאות שמגיעות לתובע. לצורך העניין, התובע במסגרת נכות כללית זכאי לקבל קצבה חודשית מ- 60% נכות ומעלה, ואילו נכה מתאונת עבודה זכאי לקבל קצבה חודשית אם נקבעו לו 20% נכות ומעלה.

הוועדה הרפואית עשויה לקבוע לנפגע תאונת עבודה או מחלת מקצוע דרגת נכות זמנית לתקופה מקסימלית של 12 חודשים. בתום פרק זמן זה, ניתן לבחון את דרגת הנכות וכושר התפקוד של התובע מחדש. לרשות התובע האפשרות להגיש החמרת מצב לבחינת הוועדה הרפואית מידי 6 חודשים ללא הגבלה.

מי שנקבעו לו פחות מ- 100% נכות, אך בשל פגיעתו לא יכול לעבוד, יוכר כ"נכה נזקק" וייקבעו לו 100% אחוזי נכות לתקופה שלא עולה על 4 חודשים. החלטה זו מתקבלת אך ורק על ידי פקיד תביעות, עובד שיקום ורופא במסגרת "ועדת רשות, לאחר שהוגשה תביעה ל"נכה נזקק".

פיצויים תאונות עבודה נקבעים בהתאם לשכרו של הנפגע במהלך 3 החודשים שקדמו למועד הפגיעה.

לפני הגשת התביעה מומלץ להתייעץ עם עוד תאונות עבודה, שידריך אתכם כיצד לפעול, אילו מסמכים לצרף לתביעה ומה לעשות במעמד הוועדה כדי שלא לפגוע בסיכויי ההצלחה של התביעה ולהגדילם.

  1. ועדה רפואית לילד נכה

הורים רבים עלולים להיות מוטרדים בשל הבדיקה בוועדה הרפואית של הילד, ובשל ככך ניתנת להם האפשרות להיות נוכחים בבדיקה. כמו כן, בדיקת הוועדה לא מבוצעת ללא אישור מפורש של ההורה.

ברוב המקרים, הוועדה משתדלת להסתמך על מסמכים רפואיים בלבד, וכן מסמכים המעידים על תפקודו של הילד, וזאת בכדי לחסוך את זימונו ובדיקת בוועדה עצמה. מסיבה זו חיוני לצרף לתביעה כל מסמך רלוונטי כמו המלצות רפואיות, תיעוד טיפולים ובדיקות, דו"ח מהמסגרת החינוכית בה שוהה הילד וכדומה.

כאשר מזמנים את הילד והוריו לוועדה, צוות הוועדה עשוי להפנות שאלות להורי הילד ולבדוק את הילד מבחינה גופנית ותפקודית. כאשר לא ניתן להגיע עם הילד לוועדה, ניתן לבקש שהילד ייבדק בבית.

  1. שירותים מיוחדים לנכים

בוועדות רפואיות מסוג זה, רופא הוועדה נעזר במסמכים הרפואיים על מנת לקבוע את הכרחיות נוכחותו של התובע בוועדה. במידה וזה מתאפשר, הוועדה מתבצעת ללא נוכחותו של התובע.

בוועדה עצמה נבחנים הצורך של התובע בהשגחה למניעת סכנת חיים לצד 2 סוגי פרמטרים:

  • פעולות יומיומיות – לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה והליכה בבית
  • פעולות לניהול משק בית – הכנת מזון, הפעלת מכשירים, אחזקת בית, טיפול תרופתי, קניות מחוץ לבית, סידורים מוסדיים וכספיים

בהתאם לרמת העזרה שקבע הרופא בוועדה, קובע פקיד התביעות את שיעור קצבת השירותים המיוחדים של התובע.

  1. נפגעי פעולות איבה

דרגת נכות במקרים אלו נקבעת על סמך פגיעה שאירעה בשל פעולת איבה בלבד. כל פגיעה אחרת נבחנת במסגרת וועדות אחרות בהתאם למקור הפגיעה או סיבתה.

בוועדה מסוג זה עשויה להיקבע דרגת נכות מיוחדת (100+), שהנה שווה לדרגת נכות בגובה 140%.

  1. ועדה לקבלת פטור ממס הכנסה

לפניות בנושא פטור מתשלום מס הכנסה יש ועדה ספציפית, המעניקה פטור בהתאם לסעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה.

הפטור מוענק לכל מי שנקבעו לו 90% נכות משוקללת לצמיתות או לתקופה זמנית של 185 יום לכל הפחות. הקלות מס בקופות גמל יינתנו למי שנקבעו לו 75% נכות משוקללת.

ערעור על החלטות הוועדות השונות

ניתן לערער על החלטות הוועדות השונות תוך 45 יום מיום קבלת ההחלטה. אם ניגשתם לוועדה רפואית באופן עצמאי, כדאי שבשלב זה תיפנו לייעוץ של עורך דין לביטוח לאומי. אם טרם הגשתם תביעה כלשהי, היעזרו במומחה כדי להגדיל את סיכויי התביעה ומימוש זכויותיכם.

 

 

4.9 / 5. 11

דילוג לתוכן