כיצד נעשה חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי ועל מה מקבלים פיצוי

כיצד נעשה חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד בכל עת, ללא קשר לענף, תחום פעילות או עיסוק. תאונות אלו עלולות לגרום לפציעות או מחלות שעלולות להיות להן השלכות חמורות, כגון כאבים פיזיים, מצוקה רגשית וקשיים כלכליים עקב אובדן שכר והוצאות רפואיות. זו הסיבה שחשוב להכיר את הזכויות והאפשרויות שעומדות בפניכם במקרה של תאונת עבודה ולהבין את התהליך והמשמעויות של  תביעת תאונת עבודה, כיצד נעשה חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי, והאם תזדקקו לעזרה של עורך דין לביטוח לאומי.

מהי תביעת תאונת עבודה נגד ביטוח לאומי?

תביעת תאונת עבודה שמגישים לביטוח לאומי היא סוג של תביעת פיצויים העומדת לרשות עובדים שנפגעו או חלו כתוצאה מעבודתם. מטרת תביעה זו היא להעניק סיוע כספי לעובדים אלו, ולפצותם בגין הנזקים וההפסדים שנגרמו להם.

המשמעות היא, שאם נפגעתם בעבודה, תוכלו להגיש תביעת פיצויים מביטוח לאומי לקבלת פיצויים בגין הפציעה או המחלה שנגרמו לכם.

על מה ניתן לקבל כסף בתביעת תאונת עבודה?

אם נפצעתם במסגרת תאונת עבודה מה מגיע לי לקבל? היא שאלה לגיטימית שרבים שואלים.

ביטוח לאומי עשוי לפצות אתכם בגין הפרמטרים הבאים:

  1. הוצאות רפואיות – זה כולל עלות טיפול רפואי, תרופות ושיקום. ייתכן גם שתהיו זכאים לפיצוי בגין הוצאות נסיעה לצורך בדיקות או פגישות רפואיות
  2. אובדן הכנסה – אם אינכם יכולים לעבוד עקב פציעה או מחלה, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי בגין הפסדי שכר. זה כולל גם הפסדי שכר שנגרמו לכם בעבר, ממועד התאונה עד לקבלת ההכרה, אותם תקבלו רטרואקטיבית, וגם להפסדי שכר אשר צפויים להיות לכם בעתיד
  3. נכות – אם הפציעה שנגרמה לכם או המחלה שבה חליתם גורמת לנכות לצמיתות, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי בגין אובדן כושר העבודה שלכם. פיצוי זה מחושב לפי דרגת הנכות הרפואית שתיקבע הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי וההכנסה החודשית הממוצעת שלכם לפני מועד התאונה.

כיצד נעשה חישוב הפיצוי בתאונת עבודה ביטוח לאומי?

הגמלה המשולמת לנפגע בעבודה עבור נכות צמיתה הינה פונקציה של שני משתנים – גובה הנכות מחד, וגובה השכר המבוטח מאידך.

אם הנכות הינה בשיעור של 20% ומעלה, תשולם גמלה חודשית. אם הנכות נמוכה מ- 20%, ישולם מענק חד פעמי.

ניקח לדוגמא את יואב, המשתכר כ- 24,000 ש"ח ברוטו (בענף נפגעי עבודה מסתכלים על הברוטו, ולא על הנטו), שהוועדה הרפואית קבעה לו 25% נכות לצמיתות.

החישוב הינו לפי 75% מהשכר המבוטח (נניח, כרגע, שמדובר על השכר ברוטו, אף על פי שישנן דרכים להגדיל גם את הנתון הזה, ועל כך נרחיב במקום אחר). את הסכום הזה נכפיל באחוזי הנכות.

בעניינו של יואב – *75%X24,000X25%ּ=4,500

יואב יקבל גמלה חודשית של 4,500 ש"ח לכל החיים. הוא יכול להמשיך לעבוד ולהשתכר, והגמלה לא תיפגע.

שימו לב – אם שכרו המבוטח של יואב היה גבוה יותר, הגימלה הייתה גם היא גבוהה יותר. אם נכותו תעלה בהמשך, הגימלה תעלה בהתאמה.

ומה היה קורה אם ליואב הייתה נקבעת נכות בשיעור של 10%? כאן כבר מדובר במענק חד פעמי, ולפי שיטת החישוב יש להכפיל את הגמלה החודשית ב- 43.

בעניינו של יואב –X24,000X10%=1,80075% (גימלה חודשית) שאותה יש להכפיל ב- 43, כך שיואב יהיה זכאי למענק חד פעמי בשיעור של 77,400 ש"ח.

חשוב לדעת

  • הפיצוי בביטוח לאומי ניתן ללא קשר לסוגיית האשמה (למעט מקרים חריגים מאוד). גם אם התאונה נגרמה באשמתכם המלאה, כמעט תמיד תהיו זכאים לפיצוי מטעם ביטוח לאומי.
  • להבדיל מתביעות נגד חברות הביטוח, בהן ההליך מסתיים עם קבלת הפיצוי, בתביעת תאונת עבודה ניתן להגדיל את אחוזי הנכות בכל עת, בדרך של החמרת מצב.
  • הפיצוי ישולם בתשלומים חודשיים לכל החיים (או עד לגיל שבו תהיו זכאים לגמלת אזרח ותיק, ועל כך נרחיב במקום אחר) במקרה בו שיעור הנכות הינו 20% ומעלה.
  • במקרים מסויימים ניתן להוון את הקצבה או חלק ממנה, באופן מלא או לתקופה קצרה.

לסיכום,

לתאונת עבודה יכולות להיות השלכות חמורות על העובד, הן פיזית והן כלכלית. עם זאת, אם נפגעתם בעבודה, יש לכם את הזכות להגיש תביעה לתאונת עבודה נגד המוסד לביטוח לאומי. תביעה זו יכולה לספק סיוע פיננסי נחוץ לכיסוי הוצאות רפואיות, אובדן שכר ונזקים והפסדים אחרים. חשוב להבין את תהליך הגשת התביעה ואופן חישוב הפיצוי בתאונת עבודה ביטוח לאומי, וכן לפנות לייעוץ משפטי, כלומר, עורך דין המתמחה בביטוח לאומי, על מנת להבטיח שתקבלו את הפיצוי המגיע לכם במלואו.

5 / 5. 10

דילוג לתוכן