המדריך להגשת תביעת נכות משרד הביטחון – כל המידע שחיוני שתדעו

תביעת נכות משרד הביטחון יכולה לכלול פציעות גופניות ונפשיות כאחד

תביעת נכות משרד הביטחון – מי יכול להגיש ומתי, כיצד נקבעים אחוזי הנכות ואיך מתנהל הליך התביעה עד לפסיקה הסופית. כל השאלות שעשויות לעניין אתכם במאמר 1.

מי יכול להגיש תביעת נכות משרד הביטחון?

בחוק הנכים (שיקום ותגמולים), בסעיף 30, נקבע כי חיילים, מילואימניקים ומי שמשרתים במסגרת כוחות הביטחון וזקוק להכרה בשל פגיעה או פציעה שאירעו להם או מחלה שהתפרצה במסגרת או במהלך השירות רשאים להגיש את בקשתם לתביעת נכות לקצין התגמולים, וזאת בתנאי שהפגיעה או הפציעה לא נגרמו כתוצאה מ"התנהגות רעה וחמורה".

במסגרת קביעה זו נכללים גם מי שהיו בחופשה מאושרת, זאת בכפוף לתנאים שמפורטים בחוק חיילים ובני משפחותיהם.

בגין אילו פגיעות ניתן לתבוע את משרד הביטחון?

תביעת נכות משרד הביטחון יכולה לכלול פציעות גופניות ונפשיות כאחד, ובתנאי שנגרמו באופן ישיר מהשירות וביצוע התפקיד, במסגרת ביצועים או במהלך השירות. היקף הפציעה או המחלה על כל פניה וחומרתה ייקבע את  אחוזי הנכות שיזכו את הנפגע בתגמולים.

מתי ניתן להגיש את התביעה?

הנפגעים יכולים להגיש תביעת נכות משרד הביטחון תוך 3 שנים ממועד השחרור, אך יוכלו לקבל תגמולים ממועד השחרור, רק אם התביעה הוגשה לא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד זה. משמעות הדבר היא, שתביעות מסוג זה חשוב להגיש בהקדם ככל שניתן וקרוב כמה שאפשר למועד השחרור, וזאת על מנת להבטיח לנפגע שיזכה לתגמולים המגיעים לו בגין הפציעה ונזקיה השונים.  במקרים חריגים, ניתן להגיש תביעה גם לאחר 3 שנים ממועד השחרור, זאת במקרים שבהם מדובר במחלה ששר הביטחון קבע לגביה חריגות במסגרת תקנות חוק ההתיישנות.

מה שלבי הגשת התביעה?

בשלב הראשון, הנפגע מקבל הכרה בפגיעה. בשלב השני, נקבעים אחוזי הנכות וגובה הפיצויים שמגיעים לו. כדי להתחיל את הליך התביעה מול משרד הביטחון וההכרה בפגיעה, מוגשת בקשה דרך טופס ייעודי לקצין התגמולים לצורך ההכרה בחבלות והפציעות. לטופס הייעודי יש לצרף מסמכים רפואיים שתומכים ומוכיחים את טענת התובע יחד עם תצהיר בגין נסיבות המקרה. במקרים מסוימים, ניתן לבקש כי טיפולים רפואיים נדרשים יוענקו לנפגע על חשבון משרד הביטחון טרם ההכרה במצבו. מי שבקשתו נדחתה על ידי קצין התגמולים יכול לערער על החלטתו בבית המשפט.

במידה והקצין אישר את הבקשה לתביעת נכות משרד הביטחון, בשלב הבא הנפגע יזומן לוועדה רפואית מטעם משרד הביטחון, לפיה ייקבעו לו אחוזי נכות וזכאות לתגמולים. קביעה של נכות קבועה שעומדת על  10%-19% מזכה בתגמול חד פעמי. קביעה של אחוזי נכות קבועים גבוהים יותר מזכה בהטבות ותגמולים חודשיים.

מי שלא מסופק מהחלטת הוועדה רשאי להגיש ערעור ולהיבדק מול וועדה עליונה.

האם ניתן לתבוע בשל החמרת מצב?

כל מי שנקבעו לו אחוזי נכות רשאי להגיש תביעה להחמרת מצב. התהליך דומה לתביעה להחמרת מצב נכות מעבודה שמתנהלת מול המוסד לביטוח לאומי, אך בשל העובדה שמדובר בעובדי משרד הביטחון, התביעה מתבצעת שוב דרך קצין התגמולים.

שוב יש להגיש את התביעה לקצין התגמולים ולצרף לה מסמכים רפואיים ומוכיחים ותומכים בטענת התובע. גם במקרה זה הנפגע יוזמן לוועדה רפואית, לפיה ייקבעו אחוזי הנכות שמגיעים לו, וכן התגמולים וההטבות שנגזרים מהם.

האם להיעזר בעורך דין?

ההליכים שצוינו לעיל עלולים להיות מורכבים, והביורוקרטיה מתישה את מרבית הנפגעים ובני משפחותיהם, במיוחד לאור העובדה שעליהם להתרכז בהחלמה ושיקום. בדיוק כמו במקרים של הגשת תביעה לנכות כללית, גם כאן הנפגע עלול להתקשות בהתמודדות עצמאית מול המערכת המסועפת ודרישותיה.

מסיבה זו כדאי לפנות לעזרתו של עורך דין צבא, שמכיר את מערכת משרד הביטחון ואופן קבלת ההחלטות ומנוסה בניהול תיקים מסוג זה. כך יגדלו סיכויי התביעה וכן מימוש זכויות הנפגע.

5 / 5. 4

דילוג לתוכן