מה האפשרויות שעומדות בפני נפגעי עבודה ביטוח לאומי?

מי מוגדרים על פי חוק כנפגעי עבודה ביטוח לאומי

תאונות עבודה הן תאונות שאירעו במקום העבודה עצמו, בדרך אליו או ממנו, וכן במסגרת מילוי תפקיד. במקרה של תאונת עבודה ניתן לקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי וכן מחברת הביטוח של המעסיק.

תאונת עבודה היא מסוג האירועים האומללים שיכולים לשנות את חייכם, ולמרבה הצער – לא לטובה. לא פעם, ייסורי הגוף הדואב לאחר תאונת עבודה מלווים גם בלא מעט חרדות נפשיות וחששות, רובם ממוקדים בעניין הכלכלי, מאובדן כושר השתכרות של הנפגע בתאונה. עם זאת, להבדיל מתביעה לנכות ביטוח לאומי, במקרה של תאונת עבודה, התובע זכאי לקבל קצבה קבועה החל מקביעת דרגת נכות שעומדת על 20% (ולא 60%).

 

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי הנוסח המשולב משנת 1995 מגדיר "תאונת עבודה" כתאונה שמתקיימים בה שני תנאים:

  1. התאונה אירעה במהלך שעות עבודתו של הנפגע.
  2. התאונה התרחשה עקב תנאי העבודה בהםהקורבן עבד.

חשוב לדעת כי החוק מתייחס גם לכלי התחבורה ולזמן הנסיעה ממקום העבודה ואליו כ"שעות עבודה", ולפיכך אף לעובד שנפגע.

כיצד נפגעי עבודה ביטוח לאומי צריכים לפעול?

הדבר הראשון שעל הנפגע לעשות הוא ליידע את מעסיקו על התרחשות התאונה ולקבל ממנו טופס 250 – "הודעה על תאונה", בו המעסיק מציין את פרטיו ואת פרטי התאונה. במקביל, יש לפרט את פרטי העדים לתאונה, לצלם את זירת התאונה ולרשום כמה שיותר פרטים על נסיבות התאונה.

יש לבצע בדיקות רפואיות מקיפות בהזדמנות המוקדמת ביותר, ולכן, מומלץ לפנות לקופת החולים או, ישירות, לחדר המיון הקרוב. חשוב לציין כי מקור הפגיעה היה בתאונת עבודה, ולוודא כי כל הפרטים נרשמים בצורה נכונה בטפסים הרפואיים.

כדי להבטיח שכל הטפסים מלאים בצורה תקנית, שכל המסמכים המפורטים שנדרשים מצורפים לטופס התביעה ולמנוע עיכובים, כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לתאונות עבודה.

מה ההבדל בין פגיעה עקב תאונת עבודה למחלת מקצוע?

בשונה מתאונת עבודה, הקשורה לאירוע חד פעמי בזמן ובמקום נתון, מחלות מקצוע נוצרות לאורך זמן בשל אופיו ותנאי עבודתו של הנפגע. ברובו הכולל של המקרים הביטוח הלאומי פועל לפי רשימה סגורה של מחלות מקצוע, ורק מחלות ברשימה זו יוכרו ככאלה. עם זאת, בעזרת חוות דעת רפואית ניתן לעיתים לקבל תביעה בגין מחלת מקצוע גם אם אינה מופיעה ברשימות המוסד. בכל מקרה, נדרש התובע להוכיח קשר סיבתי בין המחלה לעבודתו של הנפגע.

במקרים של חשד למחלת מקצוע יש לפנות לחוות דעת רפואית מתאימה ולהגיש את התביעה לפיצויים למוסד לביטוח לאומי, אשר יקבעו את אחוזי הנכות ואת הפיצוי המתאים. כמו כן, ניתן לתבוע פיצויים מהמעסיק ומחברת הביטוח שלו.

חשוב לדעת כי הוכחת מחלת מקצוע והגשת תביעה היא משימה משפטית מורכבת, שכן הצד השני ינסה לטעון שהמחלה התפרצה ללא קשר למקום העבודה. לכן, במקרים אלו חשוב להיעזר בשירותי עוד תאונות עבודה, אשר לו ניסיון רב בתביעות מסוג זה.

כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה?

הערכת שווי הפיצויים המגיעים לתובעים בתביעות נזקי גוף נחשבת לעולם שלם ומורכב בפני עצמו, וככזו היא מצריכה הכרות מעמיקה עם חוקים, פסקי דין ותחום הרפואה, וכן ניסיון מקצועי עשיר והיכרות קרובה עם תקנות שונות, כגון סוגי הנכויות ועוד.

לא ניתן להעריך באופן סכמתי שתקבלו X או Y, שכן כל מקרה לגופו, ולכל תאונת עבודה יש ​​נסיבות אישיות משלה. להערכה מדויקת יותר, התייעצו עם עורך דין מנוסה.

תאונת עבודה – את מי תובעים ומי משלם את המשכורת?

כאשר עובד שכיר נפגע בתאונת עבודה המונעת את עבודתו או פרנסתו באופן זמני או קבוע, חלקית או באופן מלא, עומדות בפניו מספר אפשרויות להגשת התביעה לפיצויים בשל הנזק שנגרם עקב התאונה.

להלן הדרכים בהן נפגעי עבודה ביטוח לאומי יכולים לתבוע:

  • הגשת תביעה נגד המעסיק – במידה והתאונה התרחשה עקב רשלנות המעסיק, ניתן להגיש תביעה זו תוך תקופה של 7 שנים ממועד התאונה.
  • הגשת תביעה למוסד לביטוי לאומי – ניתן להגיש תביעה כזו תוך תקופה של עד שנה ממועד התאונה.
  • הגשת תביעה מול חברת הביטוח בה מבוטח העובד – במקרים בהם העובד מבוטח בפוליסה אישית או קבוצתית המכסה נזקים מתאונות עבודה, ניתן להגיש תביעה תוך 3 שנים ממועד התאונה.

תוך כמה זמן מקבלים כספי ביטוח לאומי לאחר תאונת עבודה?

נפגעי תאונת עבודה ביטוח לאומי זכאים לקבל דמי פגיעה, המשולמים עבור שלושה חודשים מהיום שלאחר התאונה. בפרק זמן זה, המעסיק אינו רשאי לנכות ימי מחלה מימי המחלה הצבורים של העובד (למעט ימי ההיעדרות הראשון והשני לאחר הפגיעה, במקרים בהם העובד נעדר מעבודתו פחות מ-12 ימים) .

לאחר תום תקופת 90 הימים מסתיימת זכאותו של העובד לתשלום דמי פגיעה. במקרים בהם נותרה פגיעה או נכות עקב תאונת העבודה, על התובע לפנות לביטוח לאומי יחד עם עורך דין מומחה לצורך הגשת תביעה לנכות כללית.

איך מגישים תביעה לתאונת עבודה?

עבור נפגעי עבודה ביטוח לאומי, הדרך הטובה ביותר לעבור תהליך זה היא בעזרת ייעוץ, ליווי וייצוג של עורך דין המתמחה בתאונות עבודה והתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, על מבוך הבירוקרטיה הרב שלו. חשוב מאוד לדעת שלמרות שידוע שאף אחד לא נרתע מלשלם (גם כשאתם זכאים על פי חוק), למוסד לביטוח לאומי, לוועדות שלו ולמספר הטפסים שלו, יש את כל הדרכים לגרום לכם להתייאש ולוותר על מה שמגיע לכם.

5 / 5. 3

דילוג לתוכן