הגשת תביעה לנכות כללית – כל מה שחייבים לדעת על מיצוי זכויות

כל התשובות לשאלות בנושא הגשת תביעה לנכות כללית

אם חליתם, אם אתם סובלים מבעיה רפואית או שכושר העבודה שלכם נפגע באופן חלקי או מלא, יכול להיות שאתם עומדים בקריטריונים למימוש זכויות דרך המוסד לביטוח לאומי, במיוחד אם זה פוגע בהכנסה שלכם או ביכולת שלכם להשתכר.

משרד עו"ד כהן מאק מתמחה בייעוץ, ליווי, ייצוג וטיפול בפן המשפטי בנושא ביטוח לאומי. אצלנו מלווים את הלקוח בכל שלבי התביעה, החל משלב מילוי הטפסים, דרך הייצוג בוועדות הרפואיות ועד לקבלת התשובה, כולל הערעורים שבדרך, כשזה מתבקש.

במאמר שהכנו כל התשובות לשאלות בנושא הגשת תביעה לנכות כללית.

הגשת תביעה לנכות כללית – מי זכאי?

על פי החוק במדינת ישראל, הזכאות להגשת תביעה לנכות כללית ניתנת לתושב מבוטח מגיל 18 ועד גיל הפרישה (למעט עקרת בית), שעומד בקריטריונים הבאים:

  • מי שאין לו יכולת להשתכר או ששכרו לא עולה על 25% מהשכר הממוצע עקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי, אשר נגרם כתוצאה ממחלה, תאונה או מום בלידה.
  • מי שכושרו להשתכר הוגבל או צומצם בעקבות הליקוי ב- 50% או יותר.
  • קטין שעבר את גיל 16 ומשתתף בפרנסת ההורים או שמפרנס את עצמו, וזכאי לשכר, שבגינו המעסיק שלו חייב דמי ביטוח או שזכאי לחתום בלשכת התעסוקה.
  • תושבת ישראל בגיל 18 ומעלה, עקרת בית נשואה, למעט עגונה, שבן זוגה מבוטח בזקנה ושארים, שאינה עובדת או עצמאית או שסובלת מליקוי שפוגע או מגביל את יכולתה לתפקד במשק הבית ב- 50% או יותר.

לא מעט גברים ונשים בישראל לא מודעים לזכויותיהם. אם אתם סבורים שמגיע לכם לקבל הכרה, כדאי לבדוק יחד עם עורך דין המתמחה בביטוח לאומי האם אתם עומדים בקריטריונים שצוינו לעיל ולבחון יחד כיצד להגיש את התביעה.

מה התנאים לקבלת קצבת נכות?

הנכות של התובע נמדדת על פי 2 פרמטרים:

  1. נכות רפואית.
  • נכות בגובה 60% לכל הפחות שנקבעת על ידי רופא מטעם הביטוח הלאומי.
  • במקרים שמשלבים מספר ליקויים, נדרש לעמוד ברף של 40% נכות, ובתנאי שעל אחד הליקויים נקבעו 25% נכות. ב
  • מקרים בהם מדובר בעקרת בית, נדרש לעמוד ברף של 50% נכות.
  • במקרים בהם התובע הוכר כנפגע תאונת עבודה, נדרש לעמוד ברף של 20% נכות. במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם עוד תאונות עבודה.
  1. נכות תפקודית (אי כושר)

נכה או עקרת בית שנקבע כי איבדו לכל הפחות 50% מכושרם להשתכר או לטפל במשק הבית. הקביעה נעשית על ידי פקיד תביעות בביטוח לאומי לאחר התייעצות עם רופא מוסמך ופקיד שיקום מטעם ביטוח לאומי.

כל עוד הנכה או עקרת הבית ממשיכים בשיקומם המקצועי או שמצבם אינו יציב, ניתן לקבוע להם דרגת אי-כושר זמנית. הקביעה יכולה להינתן לכל היותר ל- 24 חודשים, שבתומם ייבחן מצבם מחדש.

מתי יש להגיש את התביעה?

את התביעה יש להגיש לכל היותר 12 חודשים ממועד הפגיעה. איחור בהגשת התביעה עלול לפגוע בזכות לקצבה, ולכן כדאי להיעזר בעו"ד מומחה, שידע לנהל את התביעה באופן מקצועי וללא עיכובים.

כיצד מגישים תביעה לנכות כללית?

הגשת תביעה לנכות כללית נעשית באמצעות כמה צעדים. מומלץ להיעזר בעו"ד על מנת להבטיח שכל השלבים מתבצעים כראוי ולהימנע מעיכוב או סחבת בשל ליקויים בתהליך.

להלן הפעולות שנדרש לבצע, ובהם משרד עו"ד כהן מאק יכול לסייע:

  1. מילוי טופס תביעה לנכות ביטוח לאומי יחד עם הצהרה למחלקת הביטוח והגבייה.
  2. יש לצרף לטופס תביעת הנכות את המסמכים הבאים:
  • סיכום מחלה או תוצאות מבדיקות שנעשו במהלך 15 החודשים שקדמו למועד הגשת התביעה ומוכיחים את טענת התובע.
  • הצהרת התובע בגין עבודה והכנסות. עובד שכיר נדרש לבקש מהמעסיק למלא טופס אישור על העסקת עובד שכיר יחד עם הסכם עבודה מ- 15 החודשים שקדמו למועד הגשת התביעה או לצרף תלושי שכר עבור 18 החודשים שקדמו למועד הגשת התביעה יחד עם מכתב פיטורין.
  • כל אישור שניתן לתובע בגין דמי מחלה/ אי-כושר/ נכות מ- 15 החודשים שקדמו למועד הגשת התביעה מהמעסיק, חברות הביטוח, קרנות ביטוח או קופות גמל.
  • המחאה עם פרטי תובע, שעל גביה רשום "מבוטל"/ צילום של המחאה מבוטלת או כרטיס אשראי על שם התובע.

בשלב הבא של תביעה לנכות ביטוח לאומי, יזומן התובע לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, המורכבת ממספר רופאים, בהתאם למספר המומחים שנדרשים לקביעת הנכות. אלו לא עובדים מטעם הביטוח הלאומי. נציד מטעם הביטוח הלאומי ירשום את פרוטוקול הוועדה ודברי התובע, וכן יוודא שלא נפגעות זכויות התובע במהלכה.

דרגות אי-הכושר שעשויות להיקבע הן 60%, 65%, 74%, 75% ו- 100%.

האם ניתן לערער על קביעת הוועדה?

על אחוזי הנכות הרפואית רשאי לערער מי שנקבעו לו פחות מ- 80% נכות או פחות מ- 75% דרגת אי-כושר. על אחוזי הנכות התפקודית (אי-כושר) רשאי לערער מי שנקבעו לו פחות מ- 50%, או מי שנקבעה לו נכות זמנית או חלקית.

את הערעור יש להגיש תוך 30 יום ממועד קביעת הוועדה.

מידי 6 חודשים ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי בגין החמרת מצב. לשם כך כדאי להיעזר בעו"ד מומחה לתביעות ביטוח לאומי.

התייעצו איתנו

במשרדנו צוות מומחים מנוסים, שמכירים את המערכת לפני ולפנים. אנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו בכל שאלה או התלבטות על תביעות נזקי גוף, אובדן כושר עבודה ונכות וכן להיעזר בנו בניהול וליווי התביעה שלכם עד למימוש זכויות מלא.

5 / 5. 3

דילוג לתוכן