מהי דרגת אי כושר ביטוח לאומי, וכיצד היא משפיעה על קצבת הנכות

מהו המסלול המהיר לתביעת נכות ודרגת אי כושר ביטוח לאומי

כאשר אדם מגיש תביעה לנכות ביטוח לאומי בוחן את מידת הכושר שלו לעבוד ולבצע מטלות ופעולות שונות. מי שיש לו לקות או מחלה, ועומד בקריטריונים, רשאי לקבל הטבות או קצבאות בהתאם לנכות שנקבעה לו. אלו נועדו לסייע לו להתקיים בכבוד ולהשתלב בשוק העבודה, ובכך מקטינים, ולו במעט, את עול הנכות, הקשיים שנלווים לה והשלכותיה.

רבים עשויים לראות בהליך תביעת הנכות דבר מורכב, ולא מעט אף לא מודעים לזכויותיהם, לפחות לא באופן מלא וברור. כדי לקבוע דרגת אי כושר, ביטוח לאומי עשוי לדרוש מהמבוטח להתייצב בוועדות רפואיות, ויידרש ממנו כמובן להמציא מסמכים וראיות שתומכים בטענותיו. בואו נבחן את הדברים לעומקם, כדי שיהיה ברור לכולם מהי דרגת אי כושר וכיצד ניתן לעבור את התהליך בקלות.

מהי דרגת אי כושר ביטוח לאומי, וכיצד היא משפיעה על קצבת הנכות של המבוטח?

הגורם העיקרי שמשפיע על גובה הפיצויים שמבוטח יקבל בשל לקות או נכות הוא דרגת אי כושר. ביטוח לאומי עשוי לדרוש מהתובע מסמכים רפואיים שתומכים בטענותיו וכן נתוני שכר עדכניים, וזאת על מנת לקבוע מה מידת הפגיעה שממנה המבוטח סובל, ומה גובה השפעתה על יכולתו להשתכר באופן כללי, וממשלח ידו ומקצועו בפרט. מסיבה זו, כל מסמך שיכול להעיד באופן מפורש על הפגיעה בתפקודו וביכולתו של התובע להשתכר רלוונטי, כולל המלצות רפואיות, מכתבי סיכום של מומחים ועוד.

המסלול המהיר לתביעת נכות בביטוח לאומי

כאשר המבוטח מצוי במצב כלכלי קשה במיוחד, או שהוא סובל מליקויים או מחלות חמורות, באפשרותו להגיש תביעת נכות במסלול המהיר. בין מי שזכאים להגיש תביעה במסלול זה נמנים חולי ALS, מי שהוכרו כבעלי נכות נפשית בשיעור 50% או יותר, מי שהוכרו כבעלי מוגבלות שכלית של 40% או יותר, מי שעבר השתלת איבר במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הגשת התביעה, מי שחולים במחלות קשות או זיהומיות, וכן מי שמרותקים לכיסא גלגלים או בעלי חוסר תפקוד ב- 2 גפיים.

הגשת תביעה במסלול המהיר מקצרת את הליך התביעה ל- 30 יום בלבד ממועד הגשת הבקשה במקום 90 יום במסלול הרגיל.

וועדות רפואיות לקביעת דרגת אי כושר

לצורך קביעת דרגת אי כושר, ביטוח לאומי עשוי להזמין את המבוטח להגיע לוועדה רפואית.

בביטוח לאומי ועדה רפואית אורכת מספר דקות בלבד, ומטרתה לבחון את עמידת המבוטח בקריטריונים ספציפיים לצורך קביעת אי כושר ושיעורי הנכות. חשוב להדגיש, שרופאי הוועדה הם רופאים שעובדים בקהילה, ואינם עובדים של המוסד לביטוח לאומי. כמו כן, במסגרת הוועדה לא נעשה אבחון ולא ניתנות המלצות טיפול. במקרים מסוימים, נדרשות מספר וועדות רפואיות.

במקרים בהם לתובע נקבעו 60% נכות או צבר ליקויים בשיעור של 40% נכות כשליקוי אחד מהם (לכל הפחות) בשיעור 25% נכות, נבחנים פרטי התביעה גם על ידי פקיד התביעות של ביטוח לאומי, להוציא עקרות בית, שמגיעה להן הכרה באחוזי הנכות גם כאשר מדור בנכות רפואית בשיעור של 50%. פקיד התביעות אמור לבחון את מידת ההשפעה של הנכות על יכולתו של התובע להתפרנס, לעבוד ולהשתכר. באפשרותו להתנות את הקצבה שהמבוטח יקבל בתקפות הנכות ולקבוע את זכויותיו כפי שמגיע לו לקבלן באופן זמני. לאחר פרק הזמן שייקבע, יוכל המבוטח להגיש תביעה נוספת ולגשת שוב לוועדה רפואית לבחינת מצבו מחדש.

חשו להבהיר, שכאשר מדובר בתביעת תאונת עבודה, פרטי התביעה ייבחנו על ידי פקיד התביעות גם כאשר נקבעו למבוטח 20% נכות בלבד.

זכויות נוספות שמגיעות לבעלי אחוזי נכות

  • מי שנקבעו להם 20% נכות ומעלה זכאים לקבל סיוע בלימודים, שיקום מקצועי והכוונה למרכזים תעסוקתיים לבעלי מוגבלויות.
  • מי שנקבעו לו 40% נכות זכאי להשתתף בתוכנית מיוחדת לתמיכה בבעלי נכויות ומוגבלויות.
  • מי שנקבעו לו 40% נכות על רקע נפשי זכאי לקבל מימון של פסיכיאטר מטעם משרד הבריאות.
  • מי שנקבעו לו 60% נכות זכאי לקבל תו חניה לנכים, פטור ממס ממשיכה מקופות גמל, נקודות זיכוי במס הכנסה, הנחה בארנונה ובנסיעה בתחבורה ציבורית.

לסיכום,

בסופו של דבר, דרגת אי כושר נועדה לקבוע עד כמה פגיעה, נכות או ליקויים פוגעים ביכולתו של המבוטח להתפרנס ולעסוק במשלח ידו, וזאת על מנת שיוכל להתקיים בכבוד ולממש את זכויותיו כפי שמגיעות לו על פי חוק ובהתאם למצבו. בשל המשקל הרב של המרכיב הזה, כדאי להסתייע בעזרת עורך דין לביטוח לאומי, שידע לכוון את המבוטח וליישם את התהליך באופן מהיר וחלק ככל שניתן, וכן להגדיל את סיכויי התובע לקבל את גובה הפיצויים המרבי שמגיעים לו.

5 / 5. 11

דילוג לתוכן